Capio
Capio
Capio
Automatiseringav administration kring prostatacancerpatienter.
Anna Ekequist och Carina Melander Bergström.

Digital robot sparar tid och kan öka patientsäkerheten

31 oktober 2025

På Capio S:t Görans Sjukhus har en digital process tagits fram som automatiserar delar av den administrativa uppföljningen av prostatacancerpatienter. Resultatet är mer tid för kvalificerade uppgifter, mindre tid vid datorn och färre administrativa fel.

 – Det har väckt mycket intresse. Vi ska faktiskt hålla ett digitalt föredrag för Region Kronoberg innan året är slut, berättar Anna Ekequist, kontaktsjuksköterska och teamledare på Prostatacancercentrum, Capio S:t Görans Sjukhus. 


Med på föredraget kommer även kollegor från IT-avdelningen vara med, som varit viktiga samarbetspartners i utvecklingen av den digitala roboten, en så kallad RPA, Robotic Process Automation. 
 

Från manuellt arbete till digital hjälp 

Den nya lösningen används vid PSA-uppföljning hos patienter som behandlats kurativt mot prostatacancer. Tidigare gjordes mycket av arbetet manuellt: att läsa journaler, bedöma provsvar, dokumentera, skriva brev och lägga upp nästa uppföljning på väntelista. 

– Nu gör roboten allt det där åt oss, säger Anna. Den journalför, skickar brev till patienten, kassaregistrerar och sätter upp på nästa väntelista. Det betyder att vi slipper hela den administrativa delen, och det sparar ungefär tio minuter per patient. 

Med 3 000 patienter per år blir det många timmar som de i stället kan lägga på dem som verkligen behöver dem. Dessutom minskar risken att man glömmer bort att lägga upp patienten på väntelistan för ny kontroll. 
 

Patienten skapar själv sitt uppföljningsbesök 

När det är dags för en ny PSA-uppföljning får patienten ett brev, antingen digitalt via Kivra eller i brevlådan. 

– I brevet finns en QR-kod eller länk, och via Mobilt BankID loggar patienten in och svarar på frågor om eventuella biverkningar efter behandlingen. När svaren är skickade skapas en remiss automatiskt, berättar Anna. 

– Patienten kan sedan gå direkt till laboratoriet och lämna sitt prov. Det sparar tid och patienten slipper vänta på telefontid. 

När svaret kommit in till journalsystemet Cosmic går kontaktsjuksköterskan in och granskar resultatet. 

– Är PSA-värdet normalt aktiverar kontaksjuksköterskan roboten, som vet precis vad den ska göra. Den söker upp patienten i väntelistan, gör journalanteckning, skickar brev och registrerar i kassan, allt är automatiskt. 
 

Samarbete mellan vården och IT 

Att utveckla RPA-lösningen har tagit tid, men engagemanget har varit stort. 
– Det var först när kollegan på IT förstod min frustration och sa ”jag kommer ner en dag” som det lossnade. Han såg hur vi jobbade, jag visade var det tog tid och tillsammans hittade vi lösningen. 

Kollegan, tillika kontaktsjuksköterska och teamledare på Prostatacancercentrum, Carina Melander Bergström nickar: 
– Det har krävts mycket arbete, men också ett riktigt bra samarbete mellan vård och IT. Vi har lärt oss massor på vägen. 

Att andra regioner nu visar intresse för projektet känns både roligt och viktigt. 
– Vi hoppas att fler verksamheter kan få hjälp att minska den administrativa bördan och kanske minska risken för fel. Det finns så mycket potential i digitala processer som kan frigöra mer tid till patienter som behöver det, säger Carina. 

 
LegitScript approved